Juuh, eiköhän nuo kaksi riittäneet toistaiseksi, kirjottelen taas tarinoita kun jaksan, nyt huomasin vaan itteni miettimässä tarinoita, enkä saanu muuta tekstiä aikaiseksi..

Tässä muutaman viime päivän ajan olen miettinyt erilaisten tunteiden luonnetta...no otetaan nyt ensimmäiseksi käsittelyyn kateus..

"Kateus on kyky satuttaa itseä enemmän kuin toisia"
-Alexandre Dumas-

Kateus on yksi mielenkiintoisimmista tunteista, mitä ihmisestä löytyy. Sitä ei voi hallita, mutta silti se tottelee kaikkein yksinkertaisimpia käskyjä..sen kanssa voi neuvotella, mutta ainoastaan pienillä panoksilla..ja lisäksi se pyrkii lähes poikkeuksetta toimimaan niin kateellisen ihmisen, kuin tämän kateuden syyn puolesta...se on siis käytännössä himon vastakohta =P

Ihmiset voivat olla kateelliisiä käytännössä mistä tahansa. Parisuhde, omaisuus, elämän tilanne tai ammatti, kaikkia niitä kadehditaan ja lukemattomia muita asioita niiden lisäksi. Mutta miksi ihmiset sitten kadehtivat toisiaan, miksei voida olla tyytyväisiä siihen, että minulla on tätä ja toisella tuota?

Uskoakseni pohjimmiltaan kaikki on kiinni selviytymisvietistä, siitä samasta joka löytyy jokaiselta eläimeltä tältä planeetalta. Tarkemmin sanoen sen osa-alueesta nimeltä "kilpailuvietti". Ihminen pyrkii aina vain parempaan, jotta se voisi itse paremmin, jotta itsellä olisi asiat paremmin..itsekästä ehkä, mutta luonnollista. Joka tapauksessa, jotta voisimme paremmin tavoitella tätä parempaa, meidän kehomme luo meille hormooneilla ym. pikku kikkailuilla meille tunteen, että vaikka asiat ovat hyvin, ne ovat toisella paremmin. Näin aktivoituu luontainen kilpailuhalu, jolloin alamme luonnostaan toimia tämän paremman asian edestä. Näin ollen kateus saa meidät liikkeelle. Se on vähän kuin toivo, pohjimmiltaan ajaa takaa samaa päämäärää, mutta eri keinoin..

Monet ovat sitä mieltä, että kateus on huono asia. Se on huono, jos siitä tekee huonon ja alkaa tekemään kaikenlaista ilkeyttä toiselle. Mutta jos ymmärtää sen, mitä kateus yrittää meille kertoa, että meidän tulisi tavoitella parempaa. Itse olen tyytyväinen jos joku olisi kateellinen minusta, tai minulle. Se osoittaisi, että olen vaikuttanut tämän ihmisen elämään, että minulla on merkitystä. Itsekin olen ollut, ja olen nykyäänkin kateellinen tietyille henkilöille tietyistä asioista, mutta ei se minua saa suunnittelemaan mitään kavalaa tämän kyseisen henkilön päänmenoksi..no ei ainakaan paljoa ;-D

Joka tapauksessa, tässä kateuden lyhyt oppimäärä, seuraavalla käsittelemme toista tunnetta, toista, joka voitaisiin luonnehtia ihmisen voimakkaimmaksi. Siihen asti, olkaa kiltisti ja.."Ride the big one"